Anmeldelse af Med åbne øjne

Med åbne øjne” er en bog, som vi under normale omstændigheder nok ikke ville få læst, men hvor er vi taknemmelig for faktisk at have læst den. Det er en anderledes beretning om hvad der sker ude i verden, en beretning om at livet ikke altid er som man hører det i medierne. Der er meget mere end blot det medierne fremstiller og det er det denne bog viser os.

Det er en både smuk og frygtelig beretning på en og samme tid. Det er en bog, som griber mig om hjertet med dens meget ærlige og letlæselige beretninger fra de steder Rasmus Tantholdt har været med sine kollegaer. Det handler om at skildre den hverdag andre mennesker lever, de forhold de lever under, men også hvilke arbejdsforhold han selv er en del af. Det er svært ikke at beundre hans mod, hans forståelse for andre mennesker og tålmodighed. Den dybeste respekt herfra til alle som tør stå frem med historier fra verdens brændpunkter.

Det er en bog fyldt med kloge ord om livet, som vi som læsere så lige kan tænke over mens vi sidder i vores hjem med wifi, mobiler, rødvin og god mad. Vi har det hele her, mens andre lider under at der ikke er mad nok, sygdom og krig. Vi føler virkelig at vi har fået et større indblik i livet rundt om i verden og vi synes det er fedt at se verden fra en anden vinkel.

Bogen er dyb, smertefuld, kontrastfyldt, fyldt med håb for en bedre verden og ikke mindst balancegangen mellem livet som far, journalist og udsendt til verdens brændpunkter. Det er en bog der er værd at læse, for at møde et andet syn på verden. Billederne i bogen er dramatiske og udtryksfulde, men mest af alt gør de bogen endnu dybere